onsdag 14 juli 2021

11n och 5:1an

1 0a med 2l i 9n

av4 5inina 3vligheter

7k 6

hamna på p8n

* * *

[nedräkning]



Det sköna och det alla och sånt

Allt som är vackert är inte här.

Allt som är fult är inte där.

Allt som är vackert skrivs i vatten.

Vart det tar vägen vete katten.

Allt som är fult är själva grunden.

Det slår en sönder och håller en bunden.


Andas jag in blir luften ful.

Andas jag ut blir världen ful.

Skönhet är något som andra har

när de inte illa med världen far.

Men det hjälper ju inte, för vi har system

som gör även det välmenta till problem.



Kissnöd vid ME / CFS
Fragment efter Löwenhjelm¹

Jag måste kissa. – Det bränner och nyper.

Bergfasta bojor fjättra min fot.

Jag måste kissa. – Ack, jämmer typ hyper

ej lindrar mitt kval, ej hindrar min sot.

Jag måste kissa. – Och hur skall jag orka?


________________________
¹ Tag mig. – Håll mig. – Smek mig sakta
   http://runeberg.org/lhdikter/0143.html



Text: P.K. Wensther


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar