onsdag 31 mars 2021

Textinlämning och hela djävla skiten

Halvimprovisation bundet efter Löwenhjelm¹, utan jämförelser i övrigt


Är nu texten granska klar,

korreklar,

redaklar,

allt med vank och brister.

Ingen ordmagi mig slått,

ingen spiration jag fått.

Sporreklar,

till leda klar.

Jag är pank och bister.


Säg, var hålls min lilla röst,

hesa röst,

i mitt bröst

till gammal gisten cister²?

Hjärtat hårt förstoppat, säg;

lavemang, det gives ej?

Harv och trösk

mer än tröst

kräver Karlssons klister.


Tusen ord ser ner på mig.

Välja – nej,

kan jag ej,

torr som en filister³.

Och om inte in jag nått

når jag inte ut. Så blott

lurendrej,

pepparsprej

och en vind sinister.


* * *

Det blir öken där jag går.

Inga spår

där andra sår

lilja, ros och plister.

Skapa är så himla ballt.

Vända ut och in på allt:

hjärtesår

blir torra tår

och lumpna knep och lister.

_______________________________

¹ http://runeberg.org/lhdikter/0140.html
² Ett lutinstrument som bland annat Bellman kompade sig själv på
³ bracka, kälkborgare, inskränkt småborgerlig person


Text: P.K. Wensther

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar