torsdag 30 mars 2023

Höstlöv


När klorofyllet dras tillbaka och löven inte gör någon nytta

       längre

– som löv

– då kommer färgerna fram.

Som våra bilar och kylskåp och mediciner kom fram när vi

       började tära på jordens kapital och inte bara räntan.

Nu återstår att utrota så många människor också att det inte

       gör något.

Och kulturskatter, även andliga som begrepp om rättvisa och

       mänskliga rättigheter.

Vi har redan börjat.


Och om jag kunde ha kommit på vad annat jag skulle skriva om

       hade det ändå känts meningslöst.

Amatörskriverier av en sjuk person som inget orkar är ju inte en

       spott i världshavet mot allt vi håller på att slarva bort.


Och efter andra världskriget undrade till och med en del

       europeer

– vi som är vana att vara förtryckarna och slippa tänka på hur

       våra offer har det –

yrvaket hur man någonsin anständigtvis kunde skapa något

       vackert igen.

Det var inget mot vad som kommer.


Vi rika har tagit världen som gisslan, gjort den till ett slags

       Theresienstadt

– ett skådeläger för alla vi kommer att utrota

i hopp om att själva slippa hamna där.


Men vad har jag för rätt att skriva om det heller?

Visserligen är jag i fara som

lat bidragsparasit

och invandrarkramare

och PK-vänster

och miljöfascist

och feminazist

och regnbågig

och allt det där,

men det har inte kostat mig så mycket än.

Än så länge har jag mest haft en djävla tur i lotteriet om att bli

       vit och rik och föremål för ännu inte nedrustad välfärd.


Och se så otacksam jag är!


P.K.Wensther

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar